Recensie over het boek “Wordt vervolgd” door Petra Essink in Stroom, het tijdschrift van Antroposana

Wie zijn eerdere boek ‘Houden van de aarde’ gelezen heeft, herkent direct de geestige stijl waarin ook dit nieuwe boek van Michiel Rietveld geschreven is. In een doorgaande smeuïge stroom van eigen gevonden terminologieën en originele voorbeelden leidt hij de lezer op een vanzelfsprekende en begrijpelijke manier door de diverse ‘gebiedsdelen’ van een stevig onderwerp als karma en reïncarnatie. Niet dat je nu alles weet aan het eind van het boek. Karma en reïncarnatie is geen eenvoudig onderwerp. Het boek is een opstapje naar meer inzicht. En door middel van enkele oefeningen achterin het boek geeft de schrijver de lezer een paar handvatten om eigen ontdekkingen op dit gebied te kunnen doen. Het boek is niet alleen boeiend voor diegenen die voor het eerst kennis nemen van het idee van wedergeboorte. Ook mensen die al langer met deze gedachte leven, kunnen hun hart ophalen, bijvoorbeeld aan de uitleg over hoe temperamenten en grondhoudingen zoals openheid, geslotenheid en desinteresse door de verschillende levens heen bepaalde veranderingen ondergaan. In het voorwoord, geschreven door Hans Stolp, krijgt de lezer een waarschuwing: ‘wie dit boek leest begint aan een gevaarlijk avontuur’. En dat is inderdaad zo. Want ingewikkelde onderwerpen als abortus, orgaantransplantatie en de betekenis van DNA worden niet gemeden. Als je niet oppast word je zelfs verleid om hier en daar een kleine ‘innerlijke salto’ te maken.